BBS - Organisering av kollegastøtte v. 1.0

En støttende kultur

Etter en alvorlig hendelse skal du bli fulgt opp av nærmeste leder. Hvilken oppfølging du får vurderes ut fra alvorsgrad og individuelle behov. En prosedyre for oppfølging av ansatte i BBS er under utarbeidelse.

Både alvorlige enkelthendelser og det å stå i belastning over tid kan føre til slitasje og helsetap. At barnehager og skoler arbeider for et godt psykosoialt arbeidsmiljø kan virke forebyggende. En viktig del av dette er felles møteplasser, godt ytringsklima, medvirkning og at ansatte opplever psykologisk trygghet og kollegial støtte. Dette dokumentet presenterer forslag til metodikk for arbeid med en støttende kultur på arbeisplassen, slik Bedriftshelsetjenesten formidlet dem i VoT-satsingen 2020-2023. 

 

Ladekultur.png

 

Kollegastøtte

Kollegastøtte er en aktiv prosess som innebærer at kollegaer er engasjert i å støtte hverandre. Det er en viktig buffer mot stressreaksjoner og virker dempende på disse. Organisering av kollegastøtte må være etablert i arbeidsmiljøet i fredstid, ikke når noe alvorlig oppstår. Når behovet er der er det viktig at relasjonen og tilliten allerede er på plass. Om dere arbeider systematisk med kollegastøtte gjennom året, vil det være et godt tiltak også i perioder med større utfordringer.

 

1. Buddysystem

To kollegaer kobles sammen over en periode for å passe på og støtte hverandre.
Kan bruke hverandre gjensidig, uten klare roller og funksjoner.
En slik jevnlig oppsummering eller gjennomgang reduserer stress og påkjenning.

 

2. Kollegastøtte med dedikert person

En velger ut en dedikert personer, for eksempel en som har veilederkompetans eller på annen måte egner seg. Det er viktig at personen har tillit fra kollegaene.

Mer strukturell form- individuelt eller i smågrupper (erfaringsmøter, systematiske gjennomganger av hendelser).

 

3. Leirbålet

Leirbålet brukes som en metafor der ansatte mer uformelt kan snakke om hendelser de har opplevd. Hensikten er å få bearbeidet de vanskelige situasjonene med kollegaene. Dette virker dempende på stressreaksjoner og fungerer som en viktig støttefunksjon på arbeidsplassen.

En slik kortfattet gjennomgang av arbeidsdagen er et nyttig verktøy å bruke på slutten av arbeidsdagen.

 

4. Erfaringsmøte/etterpåklokskapsrefleksjon

Ved å sette av tid på personalmøte eller å organisere egne erfaringsmøter til gjennomgang av hendelser, opplever de som har vært i en hendelse støtte fra kollegaer, samtidig som vi sammen kan se på hva vi kan ta med oss av læring. Læringen kan settes i system ved å tas med inn i risikovurderinger og/eller elevens trygghetsplan. Du kan også bruke skjemaet under til evalueringen.

EFS - Evaluering etter uønsket hendelse

 

Etterpaklokskap.png