Ekstraordinært læringspotensial v. 1.1
Elever med ekstraordinært læringspotensialI tillegg til kategorien elever med stort læringspotensial innførte Jøsendal-utvalget en ekstra kategori for de elevene medaller størst læringspotensial: elever med ekstraordinært læringspotensial..Disse elevene utgjør 2-5% av den totale elevgruppen. UDIR skriver at de har spesielle evner, kan lære særdeles raskt ogi mange sammenhenger ligge svært langt foran sine jevnaldrende. De kan tenke komplekst, er svært nysgjerrige oggode på problemløsning, og er også generelt sett mer utholdende..Mange av tilpassingsmetodene og undervisningsoppleggene du finner til elever med stort læringspotensial kan være nyttige for elevermed ekstraordinært læringspotensial, men ofte kreves det mer radikale tilpasningsformer for å inkludere dem i opplæringen..Noen ganger trenger disse elevene å få hospitere, altså å følge undervisningen sammen med en klasse på et høyere trinn. Det kan skje iperioder, og i noen av fagene..Andre ganger kan det være nødvendig for elevene med ekstraordinært læringspotensial å forsere hele klassetrinn, slik at de hopperfremover i skoleløpet på permanent basis..Hvis du har en elev med ekstraordinært læringspotensial er det viktig at du er i tett dialog med eleven om hva hen trenger og ønsker forå få et godt utbytte av opplæringen..Noen av elevene med ekstraordinært læringspotensial utmerker seg som spesielt sensitive. Det kan handle om lukt, lyd eller andresanser..Dette kan være utfordrende å forholde seg til som lærer. Det krever åpenhet og trening å finne den gode balansen mellom å gi elevenerom til å være sitt sensitive jeg, samtidig som man veileder dem til en robust tilstedeværelse og deltagelse i skole og omverden..