Ekstraordinært læringspotensial
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFB
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Metodikk: Forebygging av emosjonell dissonans
BBS - Metodikk: Øvelse i situasjoner som kan oppstå
BBS - Organisering av kollegastøtte
BBS - Ressursside vold og trusler
BBS - Verktøy knyttet til ressurssiden "vold og trusler"
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Evaluering og situasjonsanalyse etter uønsket hendelse
EFS - Kartlegging av triggere
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Samtaleverktøy elev (KOR/FIT)
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Kunnskapsgrunnlag til Skolebehovsplan for Bergen 2025-2045
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Ekstraordinært læringspotensial
v. 1.1
Elever med ekstraordinært læringspotensial
I tillegg til kategorien elever med stort læringspotensial innførte Jøsendal-utvalget en ekstra kategori for de elevene med
aller størst læringspotensial: elever med ekstraordinært læringspotensial.
.
Disse elevene utgjør 2-5% av den totale elevgruppen. UDIR skriver at de har spesielle evner, kan lære særdeles raskt og
i mange sammenhenger ligge svært langt foran sine jevnaldrende. De kan tenke komplekst, er svært nysgjerrige og
gode på problemløsning, og er også generelt sett mer utholdende.
.
Mange av tilpassingsmetodene og undervisningsoppleggene du finner til elever med stort læringspotensial kan være nyttige for elever
med ekstraordinært læringspotensial, men ofte kreves det mer radikale tilpasningsformer for å inkludere dem i opplæringen.
.
Noen ganger trenger disse elevene å få hospitere, altså å følge undervisningen sammen med en klasse på et høyere trinn. Det kan skje i
perioder, og i noen av fagene.
.
Andre ganger kan det være nødvendig for elevene med ekstraordinært læringspotensial å forsere hele klassetrinn, slik at de hopper
fremover i skoleløpet på permanent basis.
.
Hvis du har en elev med ekstraordinært læringspotensial er det viktig at du er i tett dialog med eleven om hva hen trenger og ønsker for
å få et godt utbytte av opplæringen.
.
Noen av elevene med ekstraordinært læringspotensial utmerker seg som spesielt sensitive. Det kan handle om lukt, lyd eller andre
sanser.
.
Dette kan være utfordrende å forholde seg til som lærer. Det krever åpenhet og trening å finne den gode balansen mellom å gi elevene
rom til å være sitt sensitive jeg, samtidig som man veileder dem til en robust tilstedeværelse og deltagelse i skole og omverden.
.
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20791
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter