Ekstraordinært læringspotensial
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Metodikk: Forebygging av emosjonell dissonans
BBS - Metodikk: Øvelse i situasjoner som kan oppstå
BBS - Organisering av kollegastøtte
BBS - Ressursside vold og trusler
BBS - Verktøy knyttet til ressurssiden "vold og trusler"
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Evaluering etter uønsket hendelse
EFS - Kartlegging av triggere
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Prosedyre ved bruk av trygg føring
EFS - Samtaleverktøy elev (KOR/FIT)
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
FTA - Film om ReKomp
FTA - Plan for Barnehagebasert kompetanseutvikling 2022 - 2024
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Ekstraordinært læringspotensial
v. 1.1
Elever med ekstraordinært læringspotensial
I tillegg til kategorien elever med stort læringspotensial innførte Jøsendal-utvalget en ekstra kategori for de elevene med
aller størst læringspotensial: elever med ekstraordinært læringspotensial.
.
Disse elevene utgjør 2-5% av den totale elevgruppen. UDIR skriver at de har spesielle evner, kan lære særdeles raskt og
i mange sammenhenger ligge svært langt foran sine jevnaldrende. De kan tenke komplekst, er svært nysgjerrige og
gode på problemløsning, og er også generelt sett mer utholdende.
.
Mange av tilpassingsmetodene og undervisningsoppleggene du finner til elever med stort læringspotensial kan være nyttige for elever
med ekstraordinært læringspotensial, men ofte kreves det mer radikale tilpasningsformer for å inkludere dem i opplæringen.
.
Noen ganger trenger disse elevene å få hospitere, altså å følge undervisningen sammen med en klasse på et høyere trinn. Det kan skje i
perioder, og i noen av fagene.
.
Andre ganger kan det være nødvendig for elevene med ekstraordinært læringspotensial å forsere hele klassetrinn, slik at de hopper
fremover i skoleløpet på permanent basis.
.
Hvis du har en elev med ekstraordinært læringspotensial er det viktig at du er i tett dialog med eleven om hva hen trenger og ønsker for
å få et godt utbytte av opplæringen.
.
Noen av elevene med ekstraordinært læringspotensial utmerker seg som spesielt sensitive. Det kan handle om lukt, lyd eller andre
sanser.
.
Dette kan være utfordrende å forholde seg til som lærer. Det krever åpenhet og trening å finne den gode balansen mellom å gi elevene
rom til å være sitt sensitive jeg, samtidig som man veileder dem til en robust tilstedeværelse og deltagelse i skole og omverden.
.
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20791
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter