Fem steg til identifisering
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Ressursside vold og trusler
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
FTA - Film om ReKomp
FTA - Plan for Barnehagebasert kompetanseutvikling 2022 - 2024
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Fem steg til identifisering
v. 1.1
Fem steg til å identifisere
Det kan for eksempel
være to til tre uker.
.
Husk å være i dialog med
eleven om tilpassingen,
medvirkning er nøkkelen
til suksess i denne fasen.
.
hvilke strageier ser
eleven for seg at hen vil
prøve ut?
Etter den avtalte
perioden kan du og
eleven sammen
diskutere om disse
tilpassingene gjorde
skolesituasjonen bedre
for eleven, og hva som
bør tas med videre
fremover.
.
Opplever eleven at dette
har gitt bedre
utfordringer og mer
lærelyst?
.
1. Prøv ut en eller flere
tilpasningsmetoder i en
periode
2. Evaluér tilpasningene
sammen med eleven
3. Lag en ny plan for
tilpasning sammen med
eleven
4. Ta erfaringene med
inn i den vanlige
undervisningen
5. Diskuter erfaringene
med med en eller flere
kollegaer.
Etter å ha samarbeidet
med eleven om hva som
er god tilpassing og
inkludering over en
periode, kan du
diskutere med kollegaer
eller leder om det er
klokt å tenke at eleven
har stort
læringspotensial.
.
Dersom
tilpassingsmetodene
fungerer for eleven er
det sannsynlig at eleven
har stort
læringspotensial.
.
På sikt er målet at
erfaringene du og eleven
har gjort med konkrete
tilpassingsmetoder i
kortere perioder, kan
inkluderes i den vanlige
undervisningen med
resten av elevgruppen.
.
Hvordan kan det legges
til rette for at eleven får
undervisning som åpner
for dette?
Basert på erfaringen fra
den første perioden
lager dere en ny plan for
tilpassing fremover.
.
Kanskje noen andre
tilpassingsmetoder skal
prøves ut i dennes
fasen?
.
Ta også med det beste
fra forrige periode, og ta
bort det som skapte
frustrasjon.
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20777
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter