Matematikkgrupper 5.-7.trinn v. 1.1

Matematikkgrupper 5.-7.trinn                                                                 

Obs. Dette er en metode som er hentet med inspirasjon fra Singapore-metoden. Dette er en metode som kan overføres til andre fag og tema, men som benyttes mye i matematikk. Det er viktig å vite her at i innlæringsfasen av metoden er det viktig at du setter av nok tid, når det kommer til hvilke mål og forventninger, som gjelder. Når metoden er innarbeidet i gruppen, finnes det uendelig av muligheter. 

Ved å benytte denne metodikken i matematikk, får elevene fokusert på muntlige ferdigheter, samhandling, problemløsing og prosessering. Elevene får trening i å bevisstgjøres og forklare egen tenkning i interaksjon med andre. Som en konsekvens erfarer de at det er mange måter å forstå og å løse matematikk på underveis i prosessen. Metodikken tilrettelegger i høy grad for pedagogisk differensiering.

Tidsramme:                                     1-2 timer, avhengig av omfanget
Organisatoriske rammer:              Klasserom, grupperom/gang
Mål:                                                   Prosessforståelse og utvikling av                                                             ulike ferdigheter i matematikk. 
Gruppeinndeling og materiell:     Tilfeldige, heterogene grupper på fire elever. 4-10 problemløsningsoppgaver, A3-ark + skrivesaker. 

Hver elev blir tildelt en av fire roller, som de står i underveis i gjennomføringen av oppdraget. Ingen skal avbryte, eller korrigere rolleinnehaver, uten at denne eventuelt har bedt om det.

LES - TOLK - LØSE - SANNSYNLIGHET 

Når tolker har sagt noe om hvordan denne forstår oppgaven elevene er tildelt, så skal eleven som har fått i oppdrag å løse oppgaven, skrive og tegne ned prosess og eventuell løsning. Eleven med ansvar for å si noe om løsningens sannsynlighet må begrunne argumentene sine.

Det er viktig å trygge elevene på at skriftliggjøringen av det muntlige arbeidet kan bestå av både tegninger og tallsymboler. Det skal ikke være fokus på estetikk. Det er ingen fasit på hvordan oppgaven skal løses underveis, det er prosessen som er viktig.

Når en oppgave er løst, og elevene går i gang med ny oppgave, så roteres rollene. Alle elevene skal utvikle erfaringer og kompetanse knyttet til de ulike rollene. Mot slutten av arbeidsøkten skal det settes av nok tid til at hver gruppe kan legge frem et utvalg av løste oppgaver for resten av klassen. Her viser, og forklarer de hva de har gjort, i tillegg til at de kan bruke tavlen i gjennomgangen.