BBS - Metodikk: Øvelse i situasjoner som kan oppstå v. 1.0

Om dokumentet

Dette dokumentet inneholder korte beskrivelser av metoder ansatte i skoler kan bruke for å øve og reflektere sammen på trinn, team, avdelings- eller personalmøter. Metodene er presentert av Bedriftshelsetjenesten på samlinger under satsingsområdet "Reduksjon av vold og trusler i BBS".

 

Scenariotrening

Scenariotrening handler helt konkret om å skrive ned noen aktuelle scenarier og så gå inn i disse for å øve på håndtering. Etter gjennomført øvelse er det viktig å sette av tid til å gi feedback til hverandre, både hva som fungerte og hva som kunne vært gjort annerledes. 

Tips: Scenariene skal være fiktive, men meldinger om uønskete hendelser kan brukes til å finne ideer til relevante scenarier som det kan øves på.

 

Evaluering av uønsket hendelse

Sjekklisten under kan brukes av ansatte for å gjennomgå en spesifikk uønsket hendelse i etterkant.  Målet med gjennomgangen er læring og forebygging av nye hendelser. 

 EFS - Evaluering etter uønsket hendelse 

Veikryss

Skriv ned aktuelle case basert på hendelser og situasjoner dere ofte står i. Stopp opp og diskuter de ulike valgene / veikryssene dere oppdager, der dere har forskjellige valgmuligheter. Det kan være praktiske dilemmaer og valgsituasjoner, og det kan også være etiske dilemmaer som kan diskuteres.

 

 

 

 

Snakkeboblen

Uønskete hendelser og skader vi utsettes for skal meldes i BkKvalitet. Her er en enkel måte å samle de hendelsene dere står i slik at dere har temaer å diskutere på avdelingsmøter og andre møter på skolen. La arket ligge fremme og synlig slik at ansatte kan skrive ned når ting er ferskt. (Pass på å skrive om hva som skjedde, ikke navn eller andre personopplysninger!) Ta arkene frem på møter og diskuter hendelsene som er beskrevet.