Umodne eller underytere?
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Ressursside vold og trusler
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
FTA - Film om ReKomp
FTA - Plan for Barnehagebasert kompetanseutvikling 2022 - 2024
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Umodne eller underytere?
v. 1.1
Umodne eller underytere med stort læringspotensial?
Disse elevene er kanskje vanskeligst å identifisere. De har gjerne utfordringer som skjuler læringspotensialet sitt. Som
pedagog blir da kunsten å se forbi disse utfordringene, og finne ut om eleven kan ha stort læringspotensial. Bruk de
fem stegene til identifisering på disse elevene også.
Noen elever med stort læringspotensial er
umodne for alderen. Selv om de kognitivt sett
kan ligge på et høyere nivå enn gjennomsnittet
på alderstrinnet kan de likevel ligge flere år etter
de andre elevene i det å regulere følelser, evne
til å holde orden osv.
.
Dette kan være andretrinnselever som i det ene
øyeblikket løser matematikk-oppgaver og
forklarer sammenhenger i verdensrommet som
en femtenåring, mens de i neste øyeblikk har
krabbet under alle pultene i klasserommet.
.
Selv om elevene fremstår svært umodne kan de
altså likevel ha stort læringspotiensial, og de fem
stegene på veien til identifisering kan brukes
også med disse elevene.
.
Noen elever med stort læringspotensial har
vent seg til en måte å være elev på der de gjør
så lite som mulig, og ikke bruker evnene sine.
.
Du kan kjenne igjen underytere i elevgruppen
på følgende trekk:
.
- eleven skynder seg gjennom oppgaver
- skriftlige resultater har middels
måloppnåelse eller lavere.
- eleven har et svært varierende
konsentrasjonsnivå
- eleven leverer uferdig arbeid
- eleven ser ut til å kjede seg
- eleven er urolig og ufokusert
- eleven stiller dumme eller provoserende
spørsmål
- eleven er stille og dagdrømmer.
.
Umodne?
Underytere?
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20776
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter.