Umodne eller underytere? v. 1.1
Umodne eller underytere med stort læringspotensial?Disse elevene er kanskje vanskeligst å identifisere. De har gjerne utfordringer som skjuler læringspotensialet sitt. Sompedagog blir da kunsten å se forbi disse utfordringene, og finne ut om eleven kan ha stort læringspotensial. Bruk defem stegene til identifisering på disse elevene også.Noen elever med stort læringspotensial erumodne for alderen. Selv om de kognitivt settkan ligge på et høyere nivå enn gjennomsnittetpå alderstrinnet kan de likevel ligge flere år etterde andre elevene i det å regulere følelser, evnetil å holde orden osv..Dette kan være andretrinnselever som i det eneøyeblikket løser matematikk-oppgaver ogforklarer sammenhenger i verdensrommet somen femtenåring, mens de i neste øyeblikk harkrabbet under alle pultene i klasserommet..Selv om elevene fremstår svært umodne kan dealtså likevel ha stort læringspotiensial, og de femstegene på veien til identifisering kan brukesogså med disse elevene..Noen elever med stort læringspotensial harvent seg til en måte å være elev på der de gjørså lite som mulig, og ikke bruker evnene sine..Du kan kjenne igjen underytere i elevgruppenpå følgende trekk:.- eleven skynder seg gjennom oppgaver- skriftlige resultater har middelsmåloppnåelse eller lavere.- eleven har et svært varierendekonsentrasjonsnivå- eleven leverer uferdig arbeid- eleven ser ut til å kjede seg- eleven er urolig og ufokusert- eleven stiller dumme eller provoserendespørsmål- eleven er stille og dagdrømmer..Umodne?Underytere?