Hospitering og forsering v. 1.0
Forsering og hospiteringForsering vil si at eleven flyttes opp et, eller fleretrinn, eller flyttes opp i enkelte fag...I vurderingen av om forsering er riktig for denneeleven, må situasjonen i gruppen og nåsituasjonentil eleven være nøye vurdert. Dette må gjøres i ettett samarbeid mellom skole og hjem..Fordelen kan være at flere fag blir tilpasset elevensnivå. Samtidig kan eleven oppleve på fritiden at detblir utfordrende da mange aktiviteter og idretter erstyrt etter året du er født...Tilbudet om å ta fag fra videregående opplæringmens de går på grunnskolen er ikke en rettighet foreleven, men skoleeier kan velge å tilby dette.....Hospitering betyr at eleven følger undervisningen ienkelte timer på andre trinn. Det kan være hele fag,eller deler av fag. Dette kan brukes som etsupplement til å følge undervisningen i egengruppe, samt et supplement til digitale ressurser ifaget..Praktiske utfordringer i barneskolen spesielt, er atdet er vanskelig å lage planer for disse elevene somer forutsigbare og som kan følges slavisk. Det erofte endringer i planene; turer, bytting av fag,situasjoner som gjør at klassen eleven skalhospitere i, ikke gjør det som står på planen..LK20 gjør også at flere og flere jobber temabasert,noe som gjør det vanskelig å bare komme innom ienkelttimer..Man kan også oppleve at man mister noe avtilhørigheten i gruppen man egentlig tilhører,samtidig som man ikke tilhører i gruppen manhospiterer i heller. Dette kan skape usikkerhet..ForseringHospiteringHer kan du lese en artikkelom forsering fraUtdanningsforskningHer kan du lese mer omforsering av fag påungdomsskolen