Hospitering og forsering
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Ressursside vold og trusler
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
FTA - Film om ReKomp
FTA - Plan for Barnehagebasert kompetanseutvikling 2022 - 2024
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Hospitering og forsering
v. 1.0
Forsering og hospitering
Forsering vil si at eleven flyttes opp et, eller flere
trinn, eller flyttes opp i enkelte fag.
.
.
I vurderingen av om forsering er riktig for denne
eleven, må situasjonen i gruppen og nåsituasjonen
til eleven være nøye vurdert. Dette må gjøres i et
tett samarbeid mellom skole og hjem.
.
Fordelen kan være at flere fag blir tilpasset elevens
nivå. Samtidig kan eleven oppleve på fritiden at det
blir utfordrende da mange aktiviteter og idretter er
styrt etter året du er født.
.
.
Tilbudet om å ta fag fra videregående opplæring
mens de går på grunnskolen er ikke en rettighet for
eleven, men skoleeier kan velge å tilby dette.
.
.
.
.
Hospitering betyr at eleven følger undervisningen i
enkelte timer på andre trinn. Det kan være hele fag,
eller deler av fag. Dette kan brukes som et
supplement til å følge undervisningen i egen
gruppe, samt et supplement til digitale ressurser i
faget.
.
Praktiske utfordringer i barneskolen spesielt, er at
det er vanskelig å lage planer for disse elevene som
er forutsigbare og som kan følges slavisk. Det er
ofte endringer i planene; turer, bytting av fag,
situasjoner som gjør at klassen eleven skal
hospitere i, ikke gjør det som står på planen.
.
LK20 gjør også at flere og flere jobber temabasert,
noe som gjør det vanskelig å bare komme innom i
enkelttimer.
.
Man kan også oppleve at man mister noe av
tilhørigheten i gruppen man egentlig tilhører,
samtidig som man ikke tilhører i gruppen man
hospiterer i heller. Dette kan skape usikkerhet.
.
Forsering
Hospitering
Her kan du lese en artikkel
om forsering fra
Utdanningsforskning
Her kan du lese mer om
forsering av fag på
ungdomsskolen
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
21028
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2025
Revisjonskommentar
Rettet enheter synlig for