Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn v. 1.1

Stasjonsundervisning, engelsk 2.trinn

Læringsmål for økten:  elevene skal kunne uttrykke seg muntlig om klærne de har på seg.

shutterstock_764977744.jpg

Forarbeid: Gå gjennom ord og fraser om klær i en time på forhånd.

 

Innhold: Vi jobber med de grunnleggende ferdighetene i engelsk på tre stasjoner. Del elevene inn i differensierte grupper på tre ut fra elevenes muntlige kompetanse og motivasjon for faget. 

             

Tid: Stasjonsøktene kan vare i ca 20 minutter, der to av stasjonene styres av en lærer.  

 

 

 

Stasjon 1: Lærerstyrt stasjon der elevene skriver alt fra ord, fraser til setninger som omhandler klær. Elevene velger nivå på skriveoppgavene, med veiledning av lærer . 

Stasjon 2: Elevene lytter og leser engelsk, på egen hånd, ved hjelp av nettressurser.

Stasjon 3: Lærerstyrt stasjonen som innebærer varierte muntlige aktiviteter med fokus på øving av ord, uttrykk og lengre setninger som omhandler klær.

 

Hvordan ta hensyn til barn med stort læringspotensial? 

Gruppen med barn som har stort læringspotensial begynner rett på skrivestasjonen. De trenger ingen repetisjon av ord og uttrykk.  

Elever som blir fort ferdige med skrivearbeidet, kan utvide setningene sine med adjektiver, som sier mer om klærne de går med. De kan også prøve seg på å skrive frie setninger som omhandler klær. Her kan de lære å bruke digitale ordbøker som kan gjøre de mer selvstendige i skrivearbeidet. 

De kan også få autentiske skriveoppdrag som gir mening, eksempelvis ønskeliste om klær de ønsker seg, eller om hvilke klær vi må ha på oss i de forskjellige årstidene. De skriver for hånd eller på en digital enhet. 

Gi elevene rom for å velge ut fra sitt nivå på lese- og lytte stasjonen. Gi de tilgang til mange bøker og varierte adaptive oppgaver.   

La den muntlige stasjonen foregå på engelsk. Elevene må ellers få vise og lese opp skrivearbeidet de har gjort på skrivestasjonen. De kan også medvirke økten med å velge aktiviteter. 

TIPS! Ha den muntlige stasjonen på et lukket rom. De andre stasjonene foregår i klasserommet. Slik kan man drive med et differensiert læringsarbeid uten at elevene trenger å være opptatt av at de jobber på forskjellige måter. Målet er at det skal tilrettelegges for alle og at alle skal få mestre på sitt nivå.