Mer om de fem typene
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Ressursside vold og trusler
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
FTA - Film om ReKomp
FTA - Plan for Barnehagebasert kompetanseutvikling 2022 - 2024
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Mer om de fem typene
v. 1.1
Mer om de fem typene
Har en funksjons- eller
lærevanske i tillegg til at
de har stort
læringspotensial.
.
Eleven blir kanskje ikke
identifisert, fordi
systemet fokuserer på
svakhetene framfor
styrkene og talentene
deres.
.
Alternativt blir ikke
vansken oppdaget, fordi
evnene gjør det mulig å
prestere gjennomsnittlig
på tross av den.
Skjuler evner og
interesser for å bli
inkludert blant de
jevnaldrende.
.
Fra å være motiverte og
interesserte i det faglige
på skolen kan de
plutselig endre seg og
miste interesse for det
de for kort tid siden var
lidenskapelig opptatt av.
.
.
.
Fremstår som sint og
frustrert. Føler seg avvist
av systemet og reagerer
med tilbaketrekking og
depresjon. De har mistet
troen på at de voksne på
skolen ser dem og liker
dem.
.
Kan ha sterke interesser
utenom skolen, men får
lite støtte og bekreftelse
for sitt talent og sine
interesser i skolen.
.
Dropper ofte ut av
skolen.
.
Lærer seg hvordan
systemet virker og
tilpasser seg. De blir
oppfattet som flinke, og
har gode resultater.
.
Godt likt av lærere og
medelever og godt
inkludert sosialt.
.
De kjeder seg ofte og har
lav innsats. De blir i liten
grad utfordret på skolen,
og kan mer enn de får
vist.
.
Kreativ og i liten grad
villig til å tilpasse seg til
skolens krav og ønsker.
.
Kan fremstå som sta,
taktløse eller sarkastisk.
.
Utfordrer gjerne læreren
foran de andre elevene.
.
Kan bli frustrert, ofte i
konflikt og utvikler et
negativt selvbilde.
.
Kan miste troen på at de
voksne på skolen vil dem
vel.
.
Den dobbelt-
eksepsjonelle
Dropouten
Den skjulte
Den
utfordrende
Den
suksessfulle
Betts og Neihart 1988: Profiles of the Gifted and Talented
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20801
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter.