Mer om de fem typene v. 1.1
Mer om de fem typeneHar en funksjons- ellerlærevanske i tillegg til atde har stortlæringspotensial..Eleven blir kanskje ikkeidentifisert, fordisystemet fokuserer påsvakhetene framforstyrkene og talentenederes..Alternativt blir ikkevansken oppdaget, fordievnene gjør det mulig åprestere gjennomsnittligpå tross av den.Skjuler evner oginteresser for å bliinkludert blant dejevnaldrende..Fra å være motiverte oginteresserte i det fagligepå skolen kan deplutselig endre seg ogmiste interesse for detde for kort tid siden varlidenskapelig opptatt av....Fremstår som sint ogfrustrert. Føler seg avvistav systemet og reagerermed tilbaketrekking ogdepresjon. De har mistettroen på at de voksne påskolen ser dem og likerdem..Kan ha sterke interesserutenom skolen, men fårlite støtte og bekreftelsefor sitt talent og sineinteresser i skolen..Dropper ofte ut avskolen..Lærer seg hvordansystemet virker ogtilpasser seg. De bliroppfattet som flinke, oghar gode resultater..Godt likt av lærere ogmedelever og godtinkludert sosialt..De kjeder seg ofte og harlav innsats. De blir i litengrad utfordret på skolen,og kan mer enn de fårvist..Kreativ og i liten gradvillig til å tilpasse seg tilskolens krav og ønsker..Kan fremstå som sta,taktløse eller sarkastisk..Utfordrer gjerne lærerenforan de andre elevene..Kan bli frustrert, ofte ikonflikt og utvikler etnegativt selvbilde..Kan miste troen på at devoksne på skolen vil demvel..Den dobbelt-eksepsjonelleDropoutenDen skjulteDenutfordrendeDensuksessfulleBetts og Neihart 1988: Profiles of the Gifted and Talented