Personlighetsbasert tilpasning
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Ressursside vold og trusler
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
FTA - Film om ReKomp
FTA - Plan for Barnehagebasert kompetanseutvikling 2022 - 2024
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Personlighetsbasert tilpasning
v. 1.1
Personlighetsbasert tilpasning
Elevene dine har ulike personligheter, og kunnskap om personlighetstyper kan hjelpe deg til å inkludere flere i undervisningen
på en god måte.
.
På forsiden, under "Identifisering/ Mer om de fem typene" finner du ulike personlighetstrekk som du kan forvente at finnes blant
elevene dine i større eller mindre grad. Det kan du bruke til å skape variasjon i undervisningen.
Et eksempel på dette er å lage skriveoppgaver rettet mot personlighetstrekk. Da kan du be elevene velge mellom følgende
oppgaver:
.
En fortelling om hva som hadde skjedd hvis alle kattene på jorden plutselig ble store som løver. (Laget for de som er høye på
fantasi)
.
En forklaring på hva som er de viktigste reglene i et spill eller en sport du liker, og hvorfor de reglene trengs. (Laget for de som er
opptatt av plikttroskap)
.
En beskrivelse av den vakreste naturopplevelsen du har hatt. (Laget for de som er har høy åpenhet for estetikk)
.
Et leserinnlegg om noe som gjorde dem ordentlig sint. Overskriften er "Jeg hater..." (Laget for de som har høy fiendtlighet)
.
På samme måte kan du ta utgangspunkt i hvilket som helst av de 36 personlighetstrekkene og bruke det til å lage et koldtbord
av ulike innganger til hva elevene skal gjøre. På den måten skaper du større variasjon i undervisningen din, og legger til rette for
medvirkning og inkludering.
.
Kilde: Hvem er du: Hvordan forstå deg selv – og alle andre av Rolf Marvin Bøe Lindgren og Petter Schjerven.
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20778
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter.