Personlighetsbasert tilpasning
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFB
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Metodikk: Forebygging av emosjonell dissonans
BBS - Metodikk: Øvelse i situasjoner som kan oppstå
BBS - Organisering av kollegastøtte
BBS - Ressursside vold og trusler
BBS - Verktøy knyttet til ressurssiden "vold og trusler"
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Evaluering og situasjonsanalyse etter uønsket hendelse
EFS - Kartlegging av triggere
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Samtaleverktøy elev (KOR/FIT)
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Kunnskapsgrunnlag til Skolebehovsplan for Bergen 2025-2045
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Personlighetsbasert tilpasning
v. 1.1
Personlighetsbasert tilpasning
Elevene dine har ulike personligheter, og kunnskap om personlighetstyper kan hjelpe deg til å inkludere flere i undervisningen
på en god måte.
.
På forsiden, under "Identifisering/ Mer om de fem typene" finner du ulike personlighetstrekk som du kan forvente at finnes blant
elevene dine i større eller mindre grad. Det kan du bruke til å skape variasjon i undervisningen.
Et eksempel på dette er å lage skriveoppgaver rettet mot personlighetstrekk. Da kan du be elevene velge mellom følgende
oppgaver:
.
En fortelling om hva som hadde skjedd hvis alle kattene på jorden plutselig ble store som løver. (Laget for de som er høye på
fantasi)
.
En forklaring på hva som er de viktigste reglene i et spill eller en sport du liker, og hvorfor de reglene trengs. (Laget for de som er
opptatt av plikttroskap)
.
En beskrivelse av den vakreste naturopplevelsen du har hatt. (Laget for de som er har høy åpenhet for estetikk)
.
Et leserinnlegg om noe som gjorde dem ordentlig sint. Overskriften er "Jeg hater..." (Laget for de som har høy fiendtlighet)
.
På samme måte kan du ta utgangspunkt i hvilket som helst av de 36 personlighetstrekkene og bruke det til å lage et koldtbord
av ulike innganger til hva elevene skal gjøre. På den måten skaper du større variasjon i undervisningen din, og legger til rette for
medvirkning og inkludering.
.
Kilde: Hvem er du: Hvordan forstå deg selv – og alle andre av Rolf Marvin Bøe Lindgren og Petter Schjerven.
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20778
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter.