Variasjon og medvirkning v. 1.1

Det grunnleggende: variasjon og medvirkning

Nøkkelen til god tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensiale er et inkluderende læringsmiljø der elever selv medvirker til at de jobber på rett nivå. For at dette skal kunne fungere må flere vilkår oppfylles:

  • undervisningen må være variert, slik at elevene har reelle valgmuligheter
  • variasjonen må gjelde både læringsform og nivå
  • elevene må over tid få lære seg å velge rett nivå for seg selv

Kombinasjonen av variert undervisning og elevmedvirkning legger til rette for et læringsmiljø der hver elev kan få opplevelsen av å jobbe på sitt nivå. Det skjer uten at du som lærer har måttet lage individuelle opplegg til hver enkelt.

Hvordan sørge for variasjon i undervisningen – både i læringsform og nivå?

De grunnleggende ferdighetene i læreplanverket er et nyttig verktøy for å skape variasjon med tanke på læringsform. Ved å sørge for at elever kan velge mellom å jobbe med muntlige ferdigheter, å skrive, lese, regne eller det digitale åpner undervisningsopplegg for variasjon i form. Dette kan godt også skje ved at to eller tre grunnleggende ferdigheter settes opp i ulike kombinasjoner.

Variasjonen i nivå kan du skape ved å fokusere på kompleksitet. Hvis du allerede har en oppgave du pleier å bruke på et trinn, kan du forsøke både å forenkle den ved å ta bort et element, og å øke kompleksiteten ved å legge inn et nytt. Alternativt kan man se etter oppgaver og arbeidsformer fra klassetrinn som er ett til to år under eller over klassetrinnet elevene går på.

Hvordan gjøre elevene i stand til å velge rett nivå for seg selv?

Hva som er rett nivå for en elev kan variere avhengig av fagområde, tema, tidligere erfaringer og dagsform. For at elevene selv skal bli i stand til å vurdere hva som er det riktige nivået for dem i møte med en bestemt oppgave trenger de å få trene på det over tid. For å jobbe med dette kan man for eksempel forsøke følgende:

  • la elevene diskutere og komme med forslag til hvordan det kjennes å jobbe med en oppgave på rett nivå – ikke for lett, og ikke for vanskelig.
  • la elevene velge nivå selv f eks minst en gang daglig over en periode på tre til fire uker
  • underveis i perioden kan elevene regelmessig fylle ut egenevalueringsskjema, for eksempel med farger, smiletegn eller tekst, der de angir om de hadde valgt rett nivå for sin egen del

I perioden når egenvurderingen handler om å velge rett nivå bør en ikke fokusere på sterkt på den faglige utviklingen eller de faglige resultatene. Vurderingstrykket legges på det å velge rett nivå for seg.

Elevene bør samtidig få snakke om hva det betyr at de jobber på forskjellige nivå. De vil kanskje se at det varierer fra dag til dag hvem som jobber på samme eller ulikt nivå. Over tid kan en jobbe med å se på denne variasjonen som en naturlig del av et godt skolemangfold.

 

Variert igangsetting - med denne undervisningsmetoden får elevene velge selv hvordan de ønsker å jobbe videre med målet for økten.  

Eksempel på variert igangsetting

Naturfag: 4.trinn

Mål for økten: lære om hvordan vind oppstår i naturen rundt oss.

1. Du informerer alle elevene om mål for undervisningsøkten. Elevene får velge selv hvordan de skal sette seg inn i fagstoffet.

  • høre på foredraget som blir holdt av en lærer eller medelev. 
  • jobbe individuelt med å lese seg opp på fagstoffet i utvalgte bøker eller på nettsider og deretter skrive notater. lage en presentasjon, svare på spørsmål fra lærer eller finne nøkkelord etc
  • lese valgt fagstoff sammen med medelever og deretter diskutere seg gjennom emnet. Lage spørsmål til teksten som andre skal svare på.  
  • utforske værfenomenet vind, med å utføre et gitt eksperiment sammen med andre, og deretter skrive ned hva som skjer og hvorfor de tror det skjer. 

Norsk 7.trinn

Mål for økten: Å kunne skrive en novelle med en handlingsstruktur som følger komponentene orientering, komplikasjon, resolusjon og koda eller evaluering .

Du leser opp en novelle og lar elevene ha en litterær samtale om hvor og hvordan komponentene blir brukt i novellen. Vis en skriveramme som elevene kan benytte seg av i skriveprosessen. Deretter får elevene velge: 

  • få komponentene repetert og deretter få konkrete tips av lærer og/ eller andre elever i gruppen.
  • forlate gruppen for å  begynne med skrivingen, med evt skriverammen.
  • forlate gruppen for å kunne samarbeide med en eller flere i skriveprosessen der en kommer   med tips til hverandre.