Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Ressursside vold og trusler
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
FTA - Film om ReKomp
FTA - Plan for Barnehagebasert kompetanseutvikling 2022 - 2024
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
v. 1.1
Spesielle tilrettelegginger
.
.
.
.
Utgangspunktet er at barn starter i grunnskolen det
kalenderåret de fyller 6 år. Dette står i oppll. § 2-1 tredje
ledd. Skoleeier kan imidlertid la et barn begynne på
skolen ett år før. Dette står i oppll. § 2-1 tredje ledd 4
fjerde punktum.
.
For å få innvilget tidlig skolestart må foreldrene søke eller
samtykker til det. Det må i tillegg foreligge en sakkyndig
vurdering og barnet må ha fylt 5 år innen 1. april.
.
Bestemmelsen gir ikke en rett til tidligere skolestart, men
skoleeier kan tilby det. Når skoleeier avgjør en søknad om
tidlig skolestart må de fatte et enkeltvedtak (UDIR, 2023)*
.
.
Tidlig skolestart?
.
.
.
.
Elever som kan fullføre grunnskolen på færre antall år
enn vanlig, kan søke om fritak fra opplæringsplikten.
Kommunen må vurdere og ta stilling til om eleven kan
fritas fra ett eller flere årstrinn. Når en elev «hopper
over»/fritas fra et årstrinn, betyr dette at eleven fritas for
ett eller flere av de ti årene i grunnskolen.
.
Eleven vil likevel ha rett til å fullføre grunnskolen på et
senere tidspunkt. Dersom eleven får innvilget fritak fra
opplæringsplikten, skal eleven ikke ha
standpunktkarakter i faget/fagene eleven er fritatt fra
(UDIR, 2023)*
Fritak fra opplæringsplikten?
.
.
Forsering vil si at eleven flyttes
opp et, eller flere trinn, eller
flyttes opp i enkelte fag.
.
Les mer ved å klikke på boksen
Forsering
Hospitering betyr at eleven følger
undervisningen i enkelte timer på
andre trinn. Det kan være hele fag,
eller deler av fag.
.
Les mer ved å klikke på boksen
Hospitering
.
.
.
.
Gjeldende regelverk gir ingen individuelle rettigheter til elever med stort
læringspotensial. Regelverket gir imidlertid flere plikter og muligheter for
skolen til å tilrettelegge.
.
Tilpasset opplæring er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for at
elevene skal oppleve økt læringsutbytte. Tilpasset opplæring er de
tiltakene som skolen setter inn for å sikre at alle elevene får best mulig
utbytte av den ordinære opplæringen.
.
Tiltakene kan være knyttet til
- organiseringen av opplæringen
- pedagogiske metoder
- arbeid med læringsmiljø
- oppfølging av lokalt arbeid med læreplaner og vurdering
.
(UDIR, 2023)*
.
Rett til spesialundervisning?
Trykk på rammen for å komme til UDIRS veileder om disse barna. Her finner du mer utfyllende informasjon om tilpasninger og rettigheter.
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20787
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter