Spesielle tilrettelegginger og rettigheter v. 1.1
Spesielle tilrettelegginger....Utgangspunktet er at barn starter i grunnskolen detkalenderåret de fyller 6 år. Dette står i oppll. § 2-1 tredjeledd. Skoleeier kan imidlertid la et barn begynne påskolen ett år før. Dette står i oppll. § 2-1 tredje ledd 4fjerde punktum..For å få innvilget tidlig skolestart må foreldrene søke ellersamtykker til det. Det må i tillegg foreligge en sakkyndigvurdering og barnet må ha fylt 5 år innen 1. april..Bestemmelsen gir ikke en rett til tidligere skolestart, menskoleeier kan tilby det. Når skoleeier avgjør en søknad omtidlig skolestart må de fatte et enkeltvedtak (UDIR, 2023)*..Tidlig skolestart?....Elever som kan fullføre grunnskolen på færre antall årenn vanlig, kan søke om fritak fra opplæringsplikten.Kommunen må vurdere og ta stilling til om eleven kanfritas fra ett eller flere årstrinn. Når en elev «hopperover»/fritas fra et årstrinn, betyr dette at eleven fritas forett eller flere av de ti årene i grunnskolen..Eleven vil likevel ha rett til å fullføre grunnskolen på etsenere tidspunkt. Dersom eleven får innvilget fritak fraopplæringsplikten, skal eleven ikke hastandpunktkarakter i faget/fagene eleven er fritatt fra(UDIR, 2023)*Fritak fra opplæringsplikten?..Forsering vil si at eleven flyttesopp et, eller flere trinn, ellerflyttes opp i enkelte fag..Les mer ved å klikke på boksenForseringHospitering betyr at eleven følgerundervisningen i enkelte timer påandre trinn. Det kan være hele fag,eller deler av fag..Les mer ved å klikke på boksenHospitering....Gjeldende regelverk gir ingen individuelle rettigheter til elever med stortlæringspotensial. Regelverket gir imidlertid flere plikter og muligheter forskolen til å tilrettelegge..Tilpasset opplæring er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for atelevene skal oppleve økt læringsutbytte. Tilpasset opplæring er detiltakene som skolen setter inn for å sikre at alle elevene får best muligutbytte av den ordinære opplæringen..Tiltakene kan være knyttet til- organiseringen av opplæringen- pedagogiske metoder- arbeid med læringsmiljø- oppfølging av lokalt arbeid med læreplaner og vurdering.(UDIR, 2023)*.Rett til spesialundervisning?Trykk på rammen for å komme til UDIRS veileder om disse barna. Her finner du mer utfyllende informasjon om tilpasninger og rettigheter.