Hvem er de?
Søk
BBSI eksternt
Aldersblanding
Algoritmisk uke- undervisningsopplegget
Algoritmiske uker på Garnes
BBS - Dokumenter barnehage for eksterne brukere
BBS - Dokumenter skole og SFO for eksterne brukere
BBS - Ekstern knappeside for systemer og prosedyrer for EFS
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
BBS - Metodikk: Forebygging av emosjonell dissonans
BBS - Metodikk: Øvelse i situasjoner som kan oppstå
BBS - Organisering av kollegastøtte
BBS - Ressursside vold og trusler
BBS - Verktøy knyttet til ressurssiden "vold og trusler"
BFNE - Rapport etter helseundersøkelser av elever og ansatte ved Gamle Varden skole
EFB - Praktisk veileder mot vold og trusler i barnehagen
EFS - Evaluering etter uønsket hendelse
EFS - Kartlegging av triggere
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - ansattperspektivet
EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet
EFS - Prosedyre ved bruk av trygg føring
EFS - Samtaleverktøy elev (KOR/FIT)
EFS - Veileder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Eksterne ressurser
Ekstraordinært læringspotensial
Fem steg til identifisering
Fem tilpasningsstrategier
FTA - Film om ReKomp
FTA - Plan for Barnehagebasert kompetanseutvikling 2022 - 2024
Gruppearbeid KRLE 4.trinn
Hospitering og forsering
Hvem er de?
Kartlegging
Lover og regler
Matematikkgrupper 5.-7.trinn
Mer om de fem typene
Om veilederen for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Personlighetsbasert tilpasning
Profesjonsfellesskap
Skole-hjem-samarbeid
Spesielle tilrettelegginger og rettigheter
Stasjonsarbeid engelsk 2.trinn
Umodne eller underytere?
Variasjon og medvirkning
BBS - Inngangsside for eksterne brukere
Innhold
Mer info
Hvem er de?
v. 1.1
Hvem er disse elevene?
Kjennetegn
Har høyt læringstempo
"Alle barn/elever har et læringspotensial, men
noen lærer raskere og tilegner seg mer kompleks
kunnskap sammenlignet med jevnaldrende."
Begrepet "elever med stort læringspotensial" ble etablert i Norge
gjennom NOU 2016:14 Mer å hente.
.
I NOU 2016:14 legger de til grunn at 10-15% av elevene i skolen har
stort læringspotensial. Det er altså snakk om en stor gruppe elever i
skolen, som en kan regne med å finne på alle skoler, og i de aller
fleste klasser.
.
Elever med stort læringspotensial er ikke nødvendigvis de som har
de sterkeste prestasjonene i klassen. Samtidig må en huske at det
ikke gjelder alle. Noen elever med stort læringspotensial viser også
høye prestasjoner.
.
Elever med stort læringspotensial kan være svært forskjellige, men
til høyre er noen typiske trekk som du kan se etter blant elevene
dine. Om ett eller flere av disse stemmer bør du være åpen for at
eleven kan ha stort læringspotensial.
.
Er svært nysgjerrig
Har avansert språk
Har god hukommelse
Har mange spørsmål og tanker
Har behov for at det skjer mye
Utfordringer gir motivasjon
Kan utfordre læreren
Kan fort kjede seg
Kilde: NOU 2016:14 Mer å hente (s. 18-19) Les mer
Forfatter:
Lene-Maria Engen
Godkjent av:
Frode Nilsen
Dokumentadministrator:
Karen Sofie Vikre
Dokument-ID:
20775
Gyldig fra:
16.02.2024
Revisjonsfrist:
15.02.2026
Revisjonskommentar
Rettet enheter