EFS - Prosedyre ved bruk av trygg føring v. 1.3

Innhold

1.     Hensikt og målgruppe. 1

2.     Omfang. 1

3.     Forankring. 1

4.     Innhold/ beskrivelse av aktiviteter 1

5.     Definisjoner og vedlegg 1

 

1.  Hensikt og målgruppe

Trygg føring, som denne prosedyren omhandler, skal bare brukes  i nødretts- og nødvergesituasjoner (Trykk her for å se definisjoner). Teknikken kan bare brukes etter opplæring fra BKL, og personalet må jevnlig trene på teknikken. 

 

2.  Omfang

Prosedyren beskriver en trygg måte å gripe inn fysisk på, i situasjoner der elever utøver en handling med en slik risiko at nødrett eller nødverge foreligger. Trygg føring skal minimere risiko for smerte og skade, og bevare elevens verdighet.

 

3.  Forankring

 

4.  Innhold/ beskrivelse av aktiviteter

 

4.1 Om teknikken

«Trygg føring» er et begrep BKL bruker om en av teknikkene som er utviklet og hentet fra MAP – Møte med aggresjonsproblematikk (2001). MAP er et nasjonalt opplæringsprogram i forebygging og håndtering av aggresjons- og voldsproblematikk. Teknikken er utviklet for voksenpsykiatrien, men brukes også inn mot barn og unge. Teknikken er utarbeidet for å minimere risiko for smerte og skade. Teknikken ivaretar både den som blir ført, de som fører og elevene rundt. Dette er en teknikk som krever opplæring og jevnlig trening i personalet. Team Samspill, ved Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø (BKL), kan bistå skolene i dette arbeidet.

 

4.2 Forebyggende arbeid

Alle skoler må ha gjort en risikovurdering for å kartlegge forhold ved arbeidssituasjonen som kan medføre at arbeidstaker blir utsatt for vold og trussel om vold. Skolen skal sørge for en enkeltvis og samlet vurdering av faren for slike forhold ved planlegging, utforming og utførelse av arbeidet. Risikovurderingen dokumenteres i BkStyring.

Dersom en elev har hyppige aggresjonsuttrykk kan skolen utarbeide en trygghetsplan. Denne bør ha flere tiltak for å gripe inn/avverge ved aggresjon/angrep, dersom det er risiko for at dette kan skje. Trygghetsplanen finner du som standardtekst i Bk360 i mappen "VoT". For å finne standardtekst, se BBS - Veileder for å finne standardtekster i Word/Bk360 (Ikke tilgjengelig)

Ved å gjøre et godt forebyggende arbeid og trene jevnlig på mulige scenarioer, er det lettere å håndtere uønskede hendelser trygt selv om de skjer plutselig. Det å gripe inn fysisk skal alltid være siste utvei, og du kan kun gjøre det dersom nødverge eller nødrett foreligger. Det kan være situasjoner der du vurderer det for farlig å gripe inn. Du må fortsatt handle, f.eks. ved å evakuere/barrikadere andre elever, tilkalle andre ansatte på skolen, eller kontakte politi. Se lenke til aksjonskort alvorlig vold under pkt. 5

 

4.3 Forutsetninger for bruk av Trygg føring

  • Situasjonene har en risiko slik at nødrett eller nødverge foreligger.
  • Du har hatt opplæring av BKL, og jevnlig trening.
  • To voksne utfører teknikken sammen. Dersom du vurderer at det er trygt å føre eleven alene, kan det unntaksvis gjøres. Vurder ut fra situasjon, elevens størrelse og alder.
  • Bruk aldri mer kraft enn situasjonen tilsier.
  • Stopp føringen så snart det ikke lenger er fare for skade på eleven selv, andre personer, eller inventar/materiell.
  • Før eleven til fast avtalt sted.
  • Snakk med elevene om hvordan de skoleansatte håndterer utagering på en tryggest mulig måte. 

 

4.4 Slik utfører du Trygg føring

  • Nærm dere eleven fra siden, for å  minimere fare for skade.
  • Plasser din nærmeste arm innunder elevens arm, og legg den på elevens skulder.
  • Begge elevens håndflater skal være vendt innover.
  • Vær bevisst på å holde fingrene samlet, også tommelfingeren, dette for å minimere risiko for at dere skal klemme for hardt.
  • Jo mer utagerende eleven er, jo tettere må dere voksne være inntil elevens hofter og overkropp for å minimere utfall.
  • Dersom dere fører en elev som er på deres høyde, hold eget hode til siden for å unngå skalling.

 

4.5 Informasjon og dokumentasjon ved bruk av fysisk tvang og makt

Ved bruk av fysisk tvang og makt skal alltid du alltid informere rektor og skolen skal dokumentere hendelsen skriftlig i Bk360. Bruk standardteksten "Bruk av tvang ovenfor elever" som du finner i mappen "VoT". Se BBS - Veileder for å finne standardtekster i Word/Bk360 (Ikke tilgjengelig)for å finne standardtekst. Dokumentet skal arkiveres i en elevsak med saksfrasen "Bruk av fysisk tvang og makt".

Avviket skal også meldes i BkKvalitet, i kategorien "tvang" under "øvrige tjenestespesifikke fagkategorier".

Informer alltid de foresatte når fysisk tvang og makt har vært brukt. Forklar bakgrunn for hendelse, hvordan den ble håndtert og hvordan relasjonen til de berørte ble ivaretatt. SeEFS - Veileder for gjenopprettelse av situasjon etter utagering (Ikke tilgjengelig)

 

5.  Definisjoner og vedlegg

Definisjoner

   Nødverge - Å utføre en ellers straffbar handling for å avverge eller forsvare seg mot et angrep som kan innebære fare for liv og helse eller materielle skader. F.eks. å bruke makt for å skille en elev som går til angrep på en annen.

    Nødrett - Å handle på en måte som er ulovlig og går på bekostning av noens rett, for å berge seg selv eller andre ut av en nødsituasjon. F.eks. å ta fra en elev en farlig gjenstand med makt for å unngå at han skader seg selv eller andre.

Vedlegg

EFS - Praktisk veileder mot vold og trusler i skolen - elevperspektivet

BBS - Aksjonskort (EFS) Alvorlig vold eller trusler mot elev eller ansatt (Ikke tilgjengelig)

EFS - Veileder for gjenopprettelse av situasjon etter utagering (Ikke tilgjengelig)

BK360 - Juridisk vurdering i bruk av tvang ovenfor elev