BK - Innovasjon i anskaffelser v. 1.2

1. Formål

Som en stor innkjøper kan kommunen utfordre- og påvirke leverandører til å utvikle bedre, billigere og mer framtidsrettede og miljøriktige produkter og tjenester.

Innovasjon i offentlige anskaffelser er en metode for å møte de store utfordringene kommunesektoren står ovenfor, blant annet det grønne skiftet og klimautfordringene, framtidens behov for helse- og omsorgstjenester og knapphet på ressurser.

Her får du informasjon om hvilken hjelp og bistand som finnes hvis du har en god ide til et innovasjonsprosjekt.

2. Forankring

Det er vedtatt i Anskaffelsesstrategi 2022-2025 at Bergen kommune skal gjennomføre anskaffelser som fører til innovasjon. Anskaffelsesloven § 5 åpner videre for at kommunen kan bruke offentlige kontrakter til å fremme innovasjon.

3. Planlegging

Det finnes hjelp å få hvis du ønsker å gjennomføre en innovativ anskaffelse. Innkjøp konsern har vært med på å utvikle innovativ anskaffelsesmetodikk gjennom deltakelse i flere prosjekter gjennom Nasjonalt program for leverandørutvikling. Vi kan være en diskusjonspartner og gi råd til hvem som kan bidra fra idestadie og videre i prosessen.

Ta gjerne en titt på LUP eller på DFØs side om innovative anskaffelser.

Det finnes en rekke støtteordninger for denne typen prosjekter. Ta en kikk på Forskningsrådet sider, særlig Horisont Europa, om det kan være aktuelt for ditt prosjekt. Sjekk også om Miljødirektoratets Klimasatsmidler kan være aktuelt å søke på.

3. Kontakt

Ta kontakt med Innkjøp konsern for nærmere bistand og informasjon: postmottak.innkjop@bergen.kommune.no.