Bergen kommune arbeider for et anstendig arbeidsliv, og skal stille krav om at ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører som direkte medvirker til å oppfylle kontrakten, har lønns- og arbeidsvilkår i henhold til tariff (allmenngjort tariff eller landsomfattende tariff).
Anskaffelsesloven § 6 og forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter inneholder bestemmelser om at offentlige oppdragsgivere skal stille krav i relevante kontrakter.
Kravene skal stilles i tjenestekontrakter og bygg/anleggskontrakter. I varekontrakter med høy tjenesteandel bør det som hovedregel også stilles krav. Med tjenesteandel menes her montering, tilbereding o.l. Terskelverdien for kravet finnes i forskriften og er p.t 2.05 millioner kroner.
Dersom tjenesteandelen kun dreier seg om varetransport, skal det som hovedregel ikke stilles krav om lønns- og arbeidsvilkår. Det er tatt inn seriøsitetsbestemmelser i transportbilaget i Mercell som skal dekke krav til varetransport.
Krav til lønns- og arbeidsvilkår finnes som eget bilag i Mercell.
På områder dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtale, stilles det krav om at lønns- og arbeidsvilkår er i samsvar med gjeldende forskrifter. En allmengjort tariffavtale er i praksis det samme som en minstelønn på særskilte områder. Her finner du en Oversikt over hvilke avtaler som er allmenngjorte.
På områder som ikke er dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtale, stilles det krav om lønns- og arbeidsvilkår i henhold til en relevant, landsomfattende tariffavtale for den aktuelle bransje. Dette betyr ikke at leverandør må være part i en tariffavtale, men det betyr at leverandør må betale lønn og gi arbeidsbetingelser som om de var det.
Med lønns- og arbeidsvilkår menes i denne sammenheng bestemmelser om minste arbeidstid, lønn, herunder overtidstillegg, skift- og turnustillegg og ulempetillegg, og dekning av utgifter til reise, kost og losji, i den grad slike bestemmelser følger av tariffavtalen.
Der HMSREG benyttes
Bergen kommune har innført et system for oppfølging av seriøsitetskrav som heter HMSREG. Dette skal benyttes i alle bygg- og anleggskontrakter, og i noen tjenestekontrakter. Du kan lese mer om HMSREG under "Seriøsitetskrav" på BkKvalitet. I dette systemet trenger vi ikke etterspørre egenrapportering, da leverandør laster opp relevante dokumenter under registrering. Leverandør skal her laste opp hvilken tariffavtale de skal følge, eventuelle avtaler om avvikende arbeidstid, utvidet skatteattest og eventuelle avtaler om innleie.
Leverandør har også ansvar for å påse at underleverandører laster opp sin dokumentasjon.
Der HMSREG ikke benyttes
I tjenestekontrakter skal det innhentes egenrapporteringsskjema for lønns- og arbeidsvilkår fra leverandør når kontraktens verdi overstiger 2,05 mill og HMSREG ikke benyttes. Egenrapporteringsskjema skal sendes uoppfordret av leverandør innen en måned etter oppstart, med mindre annet er avtalt.
Det er utarbeidet et elektronisk skjema som vi sender til leverandør etter kontraktinngåelse:
Leverandørens besvarelser for egenrapportering av lønns- og arbeidsvilkår finner du her:
Fremgangsmåte for å hente ut leverandørs besvarelser er beskrevet i Veileder for å hente ut besvarelser på egenrapporteringer fra leverandører.
Kontraktsansvarlig skal følge opp egenrapporteringen som leveres av leverandør og se at opplysningene som gis er i henhold til kravene som er stilt. Leverandørens svar på egenrapportering må følges opp umiddelbart dersom det ikke svares “riktig” i henhold til kontrakt. Endel leverandører forstår ikke hva kravet betyr, og tror at det stilles krav om at de skal være part i en tariffavtale. Det stilles ikke krav om at leverandøren er part i en tariffavtale, men at de skal gi lønns- og arbeidsvilkår minst i henhold til en landsomfattende tariffavtale.
Det er leverandør som definerer hvilken tariffavtale dette skal være i egenrapporteringsskjemaet. Vi må imidlertid sjekke at tariffavtalen det refereres til er landsomfattende og at den passer for det arbeidet som skal utføres. Eksempelvis vil ikke en husavtale som kun gjelder for egen virksomhet være tilfredsstillende i denne sammenheng, da den ikke er landsomfattende. En tariffavtale for byggeindustrien (dvs personer som lager byggematerialer i fabrikker eller selger byggematerialer) vil ikke kunne legges til grunn for arbeid som utføres på et bygg eller en anleggsplass, da virkeområdet for denne tariffavtalen ikke er dekkende for arbeidet som skal utføres. Hvilket arbeid en tariffavtale omfatter står oftest innledningsvis i avtalen under “virkeområde”, men dette kan variere fra tariffavtale til tariffavtale. Er du usikker på hvordan svarene skal tolkes og om det er godt nok, så ta kontakt med Samfunnsansvarsgruppen som kan hjelpe deg videre.
Lønns- og arbeidsvilkår bør regelmessig tas opp i kontraktsoppfølgingsmøter for å sikre at leverandør etterlever kravene i praksis. Det bør også stilles spørsmål ved hvordan leverandør sørger for at eventuelle underleverandører er kjent med sine forpliktelser og spørres om leverandør har foretatt kontroll av underleverandørens forpliktelser. På allmenngjorte områder har leverandøren en særskilt informasjons- og påseplikt ovenfor sine underleverandører, jf. forskrift om påseplikt.
Leverandør skal ihht kontrakten uoppfordret dele resultater etter slike kontroller med oppdragsgiver.
Det er også anledning til å be leverandør sende inn egenrapporteringsskjema flere ganger i kontraktsperioden hvis en anser det som hensiktsmessig.
For HMSREG er det viktig å følge opp at leverandøren har lastet opp riktig informasjon og at denne holdes oppdatert underveis, særlig for underleverandørene.
Dersom du mottar et varsel eller en mistanke om brudd, eller dersom du selv mistenker dette, skal du ta kontakt med Samfunnsansvarsgruppen på Innkjøp konsern: Postmottak.Innkjop@bergen.kommune.no. Det er Samfunnsansvarsgruppen som har kontrollansvar for kommunens kontrakter. Se også ansvarsfordeling på BkKvalitet.
Det er angitt i bilaget hvilke sanksjonsmidler som kan benyttes.
Sanksjonsbestemmelsene kan benyttes når leverandøren ikke leverer dokumentasjon og egenrapportering i tide eller ikke leverer inn tilstrekkelig dokumentasjon. I tillegg kan det sanksjoneres ved brudd på kontraktskravene.
Manglende oppfølging kan gi leverandøren en økonomisk fordel som vedkommende ikke skulle ha hatt, og kan føre til sosial dumping og arbeidstakere som ikke får den lønnen de har krav på.