Bk - Grunnleggende menneskerettigheter i anskaffelsene v. 2.0

Formål

Bergen kommune skal arbeide strategisk og målrettet for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter ved gjennomføring av anskaffelser og kontraktsoppfølging. 

Forankring

Det følger av lov om offentlige anskaffelser § 5 at Bergen kommune skal ha «egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser der det er en risiko for brudd på slike rettigheter». Byrådet har behandlet sak om egnede rutiner for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter vedtatt 14.03.2019.  Saken ble evaluert og det ble gjort visse endringer i rutinen våren 2025. Dette dokumentet er oppdatert med tanke på siste endringer.

Planlegging

Det skal stilles krav i alle anskaffelser over 100.000,- som er opplistet som høyrisikogrupper av DFØ. Det gjelder både vare-, tjeneste- og bygg- og anleggskontrakter: 

  • Bygg- og anleggsmaterialer  

  • IKT-produkter 

  • Mat og drikke  

  • Medisinsk forbruksmateriell/utstyr 

  • Kontorrekvisita 

  • Kjemikalier 

  • Leke- og idrettsutstyr 

  • Møbler 

  • Tekstiler, arbeidsklær og fottøy 

  • Biler og andre kjøretøy 

Det kan være grunn til å stille krav i kontrakter utover ovennevnte liste hvis produktene som skal anskaffes krever arbeidsintensiv tilvirkning og/eller det er sannsynlig at varene produseres i lavkostland. 

For å vurdere bransjens eller produktenes/tjenestenes risiko kan man benytte informasjon på nettsidene til Etisk handel Norge. 

Det kan videre være grunnlag for å stille krav til produkter innenfor områder vi har lite kjennskap til. Det kan i slike tilfeller være hensiktsmessig å gå i dialog med markedet for å få økt kunnskap og forståelse for eventuelle bransjespesifikke utfordringer.  

Vær oppmerksom på å kommunisere kravene tydelig i de tilfeller oppdragsgiver er i dialog med markedet. Bergen kommune skal ha en framoverlent holdning til åpenhet og bør tidlig kommunisere at leverandørkjeden skal være åpen for oppdragsgiver, men også allmennheten, med mindre det foreligger et konkret grunnlag for å unnta leverandørkjeden fra offentligheten. 

Konkurranse

Kommunens standardbilag for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter er tilgjengelig i Mercell. Det er nå bare et bilag, men kravene som stilles til leverandør vil varierere etter størrelsen på leverandøren og om de er omfattet av åpenhetsloven eller ikke.

I bilaget stilles det krav om at varene og tjenestene som leveres skal være fremstilt under forhold som er i overenstemmelse med kravene i ILOs kjernekonvensjoner, barnekonvensjonen og arbeidslovgivning i produksjonslandene. Kravene gjelder i leverandørens egen virksomhet og i leverandørkjeden. Videre skal leverandør ha en forsvarlig innkjøpspraksis som bidrar til å ivareta disse kravene. Dersom leverandøren er omfattet av åpenhetsloven er de også forpliktet til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger.

Alle leverandører skal fylle ut egenrapporteringsskjema, men omfanget av spørsmålene varierer etter om de er omfattet av åpenhetsloven eller ikke.

Implementering

Kontraktsansvarlig har ansvar for å følge opp kontrakten og påse at leverandør dokumenterer de tiltak som det er avtalt at de skal gjennomføre til avtalt tid. Det første som gjøres etter kontraktsoppstart, er å sende lenke til elektronisk egenrapporteringsskjema til leverandøren. Hvis ikke annet er avtalt skal dette besvares innen 1 måned etter at det er sendt fra oppdragsgiver. Det er utarbeidet et elektronisk skjema som leverandør skal besvare etter kontraktinngåelse: 

Leverandørens besvarelser for egenrapportering av menneskerettigheter finner du her: 

Fremgangsmåte for å hente ut leverandørs besvarelser er beskrevet i Veileder for å hente ut besvarelser på egenrapporteringer fra leverandører.

Du bør følge opp svarene som er gitt i egenrapporteringsskjemaet og bruke dette som utgangspunkt for dialog med leverandør. 

Kontraktsoppfølging

I kontraktskravene forplikter leverandøren seg til å jobbe etter en aktsomhetsmetodikk, som innebærer kartlegging, forebygging, begrensning og informasjon om brudd på grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Aktsomhetsvurderingen bør bygge på OECDs aktsomhetshjul, som du kan lese mer om her. Det er utarbeidet en veileder for OECDs retningslinjer som finnes både i en kortversjon og i en lengre versjon og det anbefales at du tar en titt på denne 

Målet med aktsomhetsmetodikken er kontinuerlig forbedring av ansvaret leverandøren har for egen virksomhet og i leverandørkjeden. Kontraktskravene gir oppdragsgiver rett til å følge opp om leverandøren overholder kontraktskravene, eksempelvis ved å be om nærmere dokumentasjon.  

Leverandør skal uoppfordret sende nytt egenrapporteringsskjema når det skjer vesentlige endringer i leverandørkjeden eller i organiseringen av arbeidet som kan ha betydning for oppdragsgivers oppfølging. Oppdragsgiver har videre når som helst rett til å be om utfyllende informasjon eller oppdatert egenrapporteringsskjema. 

Det er ikke tilstrekkelig at leverandør utarbeider retningslinjer og publiserer dem. Målet med aktsomhetsmetodikken er at leverandøren prioriterer å arbeide med sine “mest alvorlige risikoer” (most salient risks) i tråd med FNs veiledende prinsipper for næringsliv (UNGP). Hva dette innebærer er nærmere forklart her og gjennom denne videoen. 

Når leverandøren skal kartlegge risiko i egen leverandørkjede, vil mange basere seg på internasjonalt anerkjente kilder for risiko på landnivå. Her er en oversikt over noen av disse: 

Leverandører som er omfattet av åpenhetsloven skal kjenne til, og har antagelig allerede gjennomført og publisert, aktsomhetsvurderinger. I disse tilfellene vil det være viktig å se gjennom disse og vurdere om de er gode nok og om leverandøren beskriver hvilke risikoområder som prioriteres og hvordan det skal arbeides med forbedring i egen leverandørkjede framover. Det kan også være hensiktsmessig å komme til enighet om hvilke konkrete gjøremål leverandørene skal iverksette før avtalte frister. Det beror på leverandørens modenhetsnivå hva som er hensiktsmessige tiltak. 

Kontroll

Dersom du mottar et varsel eller en mistanke om brudd, eller dersom du selv mistenker dette, skal du ta kontakt med Samfunnsansvarsgruppen på Innkjøp konsern: Postmottak.Innkjop@bergen.kommune.no. Det er Samfunnsansvarsgruppen som har kontrollansvar for kommunens kontrakter. Se også ansvarsfordeling på BkKvalitet. 

Sanksjoner

Dersom det foreligger informasjon om brudd på grunnleggende menneskerettigheter eller arbeidstakerrettigheter er det sentralt å få forståelse for bakgrunnen for eventuelle brudd på bestemmelsene.Det følger av bilaget i Mercell hvilke sanksjoner som kan benyttes og dette omfatter blant annet krav om retting, utbytting av underleverandør, stans i leveransen eller heving av kontrakten.