Sikre at:
Prosedyren benyttes ved elektroniske meldingsutveksling til og fra pleie- og omsorgssystemet i Bergen kommune.
Noen av tjenestene håndterer elektroniske meldinger fortløpende, mens andre kun håndterer dem hverdager mellom 08:00-15:00.
Meldinger fra og til fastlege behandles på samme måte som PLO-meldinger beskrevet i denne prosedyren.
Det kan ikke sendes vedlegg ved meldinger til Helse Vest (PLO meldinger), da de foreløpig ikke kan motta slike meldinger.
Vær oppmerksom på at pasienten har innsynsrett i pasientjournalen, dette gjelder også elektroniske meldinger. Alle elektroniske meldinger til og fra spesialisthelsetjenesten er tilgjengelig for pasienten i HelseNorge.
Etatsdirektørene
Avdelingsleder
Forkortelser for etater/avdelinger:
Andre definisjoner:
Melding om avvik og uønsket hendelse meldes fortløpende i Bergen kommunes kvalitetssystem, BkKvalitet.
A. Håndter melding for pasienter innlagt i spesialisthelsetjenesten |
Frist | Ansvar |
Oppfølging etter kl. 15:00 mandag – fredag og helg/helligdager av alle meldinger (se punkt C for saksbehandler på KAS sitt ansvarsområde Saksbehandle meldinger lørdag, søndag og helligdager i tidsrommet 08.00-15.00) |
||
1. Pleie- og omsorg kan nå sende innleggelsesrapport som første melding til sykehuset innen 24. timer før innleggelse. Se Veileder for å bruke mal til innleggelsesrapport i Profil 2. Fordel meldinger fra "innboks" til eget arbeidssted (prioriter det som haster) 3. Følg opp meldinger som anvist:
|
Følg opp melding ved vaktens begynnelse, midt og slutt. Meldingsbehandling skal være påbegynt innen vaktens slutt |
Ansvarsvakt |
Oppfølging virkedager mandag – fredag, 08:00 – 15:00 |
||
Eksisterende pasienter
Unntak: Sykehjem og bosenter skal følge opp all elektronisk kommunikasjon med helseforetak vedrørende pasienter med langtidsopphold. |
Fortløpende | E-helse |
Nye pasienter
|
Fortløpende |
E-helse |
|
Fortløpende |
VURK/ FVEPY/ FVETTU/FVEBU |
Meldinger til de ulike teamene fordeles i henhold til tjenesteadressering og viderefordeles manuelt. 5. Endre status til "ferdigbehandlet" når du har fulgt opp meldingen 6. Følg opp sendte meldinger som feiler, eller mangler kvittering, i henhold til veileder |
Fortløpende kontroll og oppfølging i henhold til avtalte tidsfrister. Minimum x 3 per vakt. |
Utfører |
A1. Håndter "Melding om innlagt" pasient |
Frist | Ansvar |
|
Innen 1 døgn |
Utfører/ VURK/ FVEPY/ FVETTU/ FVEBU/ESTRA |
A2. Send "Innleggelsesrapport" |
Frist | Ansvar |
|
Innen 1 døgn |
Dersom pasienten har aktive tjenester: Utfører Dersom pasienten ikke har aktive tjenester: VURK/FVEPY/ FVETTU/FVEBU/ESTRA |
A3. Håndter "Melding om helseopplysninger" |
Frist | Ansvar |
|
Innen 1 døgn |
VURK/ FVEPY/ FVETTU/INST/ |
A4. Håndter "Forespørsel" eller "Svar på forespørsel" |
Frist | Ansvar |
Eksisterende pasient:
|
Fortløpende og etter innhold |
Utfører VURK/ FVEPY/ FVETTU/ FVEBU/ |
|
Fortløpende og etter innhold |
Utfører VURK/ FVEPY/ FVETTU/ FVEBU |
Ny pasient eller ny tjeneste/endring av tjeneste
|
Fortløpende og etter innhold |
Utfører VURK/ FVEPY/ FVETTU/ FVEBU/ |
A5. Håndter "Melding om utskrivningsklar pasient" |
Frist | Ansvar |
|
Somatikk: snarest og innen 2 timer Psykiatri: innen neste virkedag |
VURK/ FVEPY/ FVETTU/INST/ |
A6. Håndter "Utskrivningsrapport" |
Frist | Ansvar |
|
Leses og følges opp snarest, og innen vaktens slutt | Utfører |
A7. Motta "Melding om utskrevet pasient" |
Frist | Ansvar |
|
Snarest og innen vaktens slutt | Utfører |
A8. Håndter "Epikrise" |
Frist | Ansvar |
Dersom pasienten ikke har aktive tjenester
|
Snarest og innen vaktens slutt |
Utfører VURK/FVEPY/ FVETTU/FVEBU/ |
B. Håndter "Poliklinisk notat" for pasienter som ikke innlagt på sengepost (poliklinikk, dagkirurgi ol.) |
Frist | Ansvar |
|
Snarest og innen vaktens slutt | Utfører |
C. Håndter "Dialogmelding" for pasienter som ikke er innlagt på sykehuset |
Frist | Ansvar |
Vi kan sende og motta meldinger med polikliniske avdelinger på Haukeland når pasientens problem er kjent for helseforetaket fra før, eller pasienten er i et pågående utrednings-/behandlingsforløp for aktuell tilstand. Dialogmeldingen skal inneholde kortfattet og avgrenset informasjon, og skal kunne erstatte telefoner. Den erstatter ikke henvisninger, epikriser og polikliniske notater. Forventet svartid fra sykehuset: 3-5 virkedager. Sende meldinger:
Mottak av meldinger:
Mer informasjon finnes her. |
Fortløpende |
Utfører |
D. Saksbehandle meldinger lørdag, søndag og helligdager, i tidsrommet 08:00 - 15:00 |
Frist | Ansvar |
|
Fortløpende, senest innen 2 timer |
Meldingsansvarlig ved KAS |
|
Fortløpende | VURK |
E. Utveksle meldinger mellom KAS og VURK/FVEPY/FVETTU/ESTRA og utfører |
Frist | Ansvar |
|
Fortløpende | KAS |
3. Besvar henvendelse ved å opprette «Forespørsel» som svar på innkommen melding. Velg type "annen henvendelse" Start svaret med å beskriv hvilken melding som besvares. Eks "Svar på utskrivingsklar pasient" 4. "Innleggelsesrapport" kan benyttes i stedet for forespørsel ved melding om innlagt pasient. 5. Ferdigbehandle meldingen ("Helsefaglig dialog") |
Innen 1 døgn |
Utfører VURK/FVEPY/ FVETTU/ESTRA |
6. Besvar forespørsel med å opprette ny "Helsefaglig dialog" ved behov for mer informasjon om pasienten |
Innen 1 døgn |
KAS |
7. Send bekreftelse på om og når pasienten kan tas imot av tjenesten ved å opprette "Forespørsel":
|
Snarest |
Utfører VURK/ FVEPY/ FVETTU/ESTRA |
8. Ferdigbehandle meldingen ved å endre behandlingsstatus til "ferdig behandlet" |
7 dager | Utfører |
F. Send meldinger til NAV vedrørende trekk i trygd ved institusjonsopphold |
Frist | Ansvar |
|
Fortløpende | EBS |
|
Den første i påfølgende måned etter at betalingen skal begynne | EBS |
|
snarest | EBS |
G. Gjennomfør meldingsutveksling når Profil ikke er tilgjengelig |
Frist | Ansvar |
|
Fortløpende |
Alle |