Nr.
|
Beskrivelse:
|
Frist:
|
Ansvarlig:
|
1
|
Tjenestebildet i brukermodul
Riktig tjeneste, institusjon, avdeling og fra/til dato settes i tjenestebildet på aktuell bruker. Dette skal bygge på et forvaltningsvedtak.
|
Innen oppholdet starter
|
Vurderingskontoret
|
2
|
Ved ny type korttidsopphold i forlengelse av et tidligere korttidsopphold
Gjør som ved pkt. 1, men sett fra dato på samme dato som avsluttdato på det forrige oppholdet. Dette for at det skal faktureres for korrekt antall døgn.
Ved rulleringsopphold
Legg inn alle planlagte tildelte opphold som det er gitt vedtak for.
|
Innen forlengelsen av oppholdet starter
|
Vurderingskontoret
|
3
|
Forlengelse av korttidsopphold
Ny saksbehandling gjennomføres. Hvis samme type opphold er aktuelt, dobbeltklikkes det på den tjenesten som allerede foreligger. Sett inn ny oppholdsrad ved å trykke på sett inn-knappen. Velg korrekt sykehjem og avdeling. Sett inn riktig fra dato og til dato i oppholdslinjen. Viktig at fra dato på nytt opphold settes med samme dato som avslutt dato i den forrige oppholdslinjen. Hvis ikke faktureres det for ett døgn mindre enn det skal.
|
Innen forlengelsen av oppholdet starter
|
Vurderingskontoret
|
4
|
Ved langtidsopphold skal også brukerens organisatoriske tilhørighet endres. Gjøres i brukerkortet; gå inn på riktig distrikt og sone og endre til aktuell institusjon + lagre. Dette må også gjøres ved overgang fra korttidsopphold til langtidsopphold. Andre tjenester skal avsluttes. Midlertidig opphør skal avsluttes.
|
Når oppholdet starter
|
Vurderingskontoret
|
5
|
Ved langtidsopphold skal flytting meldes til Folkeregisteret. Dette er primært beboerens ansvar selv, men i mange tilfeller er bistand påkrevet.
Beboerens adresse må uavhengig av dette endres i Profil for at post skal nå fram til vedkommende. Dette gjøres i brukerkortet i adressefeltet. Det er to linjer for adressering. Gateadresse skrives på linje 1. Navnet på institusjonen skrives på linje 2.
|
Når langtidsopphold er bekreftet og iverksatt
|
Institusjonene
|
6
|
Innskriving plassadministrasjonsmodul.
Svært viktig at dette blir gjort p.g.a. fakturering av institusjonsopphold, for at egenbetalingskontoret skal få tilgang til å beregne vederlag, samt for å få oppdaterte statistikker og rapporter.
-
Vis-Standard oppsett-hake på ikke innskrevet/utskrevet og antall dager 21.
-
Søk fram beboeren i brukerlisten. Dobbeltklikk.
-
Velg arkfanen inn-/utskriving.
-
Sjekk at oppholdet er korrekt
-
Sjekk at innskrivingsdato er korrekt, hvis ikke endres denne.
-
Dersom det vises flere tjenester som ikke er innskrevet, meld fra til forvaltningsenheten slik at de kan fjernes.
-
Velg innskrevet fra, trykk i feltet innskrevet. Spørsmål om tjenestens iverksattdato skal settes lik innskrivingsdato svares ja på. Lagre.
-
I feltet ”hjemstavn” settes inn den bydelen beboer kom fra.
Ved forlengelse av korttidsopphold må innskrivingsdato settes til samme dato som utskrivingsdato på forrige opphold. Dette gjelder uansett type korttidsopphold med unntak av avlastningsopphold som er gratis.
Alle institusjoner som benytter Profil, skal ta egenkontroll på at pasientene er riktig innskrevet og utskrevet i Plassadministrasjonsmodulen. Kontroll gjøres på den foregående måned.
To rapporter tas ut innen den 7. i hver måned og institusjonene sørger for at feil korrigeres og at ubenyttede opphold slettes. Alle korrigeringer må være utført innen en uke. Rapportene tas ut i Plassadministrasjonsmodulen.
Egenkontroll av innlagt, ikke innskrevet
- Rapporter - Brukere med institusjonstilhørighet
- Velg innlagt, ikke innskrevet
- Velg periode, foregående måned. Fradato den første i måneden, Tildato den siste i måneden.
- Trykk ok.
Egenkontroll av Avsluttet opphold, ikke utskrevet
- Rapporter - Brukere med institusjonstilhørighet
- Velg Avsluttet opphold, ikke utskrevet
- Velg periode, foregående måned. Fradato den første i måneden, Tildato den siste i måneden.
- Trykk ok.
|
Umiddelbart etter at oppholdet har startet
|
Institusjonene
|
7
|
Utskriving plassadministrasjonsmodul.
Følg samme prosedyre som ved innskriving, men ved utskriving til død svares det ja på å avslutte alle tiltak. Ved å hake av i utskriving kommer spørsmål om å sette tjenestens avsluttdato lik utskrivingsdato, svar ja. Lagre.
Når beboer dør, flytter til en annen kommune eller skriver seg ut for å flytte hjem til privat bolig, melder institusjonene fra til egenbetalingskontoret (EBS) ved å opprette en huskelapp i Profil til ansatt initialer EGEN.
EBS har rutine for å hente ut huskeliste ukentlig. EBS sender så elektronisk melding til NAV om stopp i trekk.
Hvis prosedyren blir fulgt vil beboeren bli fakturert riktig.
|
Når oppholdet avsluttes
|
Institusjonene
Institusjonene
EBS
|
8
|
Innleggelse i sykehus eller annet ved korttidsopphold i institusjoner.
Beboeren skal ikke betale for de døgn under korttidsoppholdet vedkommende oppholder seg på sykehus eller annet. Følgende framgangsmåte gjelder;
-
Legg inn midlertidig opphør. Dette kan gjøres i brukermodulen i brukerkortet under arkfanen tjenester.
-
Marker riktig tjeneste (oppholdet) og velg deretter ajourhold bruker og midlertidig opphør.
-
Trykk på sett inn-knappen og registrer fra-dato og til-dato. Hvis ikke til-dato er kjent må denne settes inn så snart den er kjent da dette har betydning for at vedkommende skal få faktura for korrekt antall døgn. IKKE trykk vekk haken på faktura.
-
Trykk ok i bildet. Det er da lagret.
-
Ved behov redigering gjenta prosedyren og velg riktig midlertidig opphør. Rediger og trykk ok.
|
Ved midlertidig opphør
|
Institusjonene
|